به گزارش شیرینو نیوز نایب رئیس شورای اسلامی بخش سیراف و بندر شیرینو ابراهیم بهمنی افزود:
یکی از ظرفیتهای مهم استان ساحلی بوشهر صید و صیادی است که بر اساس آمارها سالانه افزون بر ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در خلیج فارس محدوده استان بوشهر صید و به بازار عرضه میشود. استان بوشهر سهم مهمی در صید آبزیان از جمله ماهی و میگو دارد و در این راستا در بخش پرورش آبزیان نیز دارای جایگاه ویژهای در سطح کشور است و حدود ۷۰ درصد از میگو پرورشی کشور در استان بوشهر تولید میشود.
بیشتر مردم بندر شیرینو صیاد هستند و از این راه معیشت زندگی خود را تأمین میکنند متاسفانه با پر شدن اسکله زندگی صیادان با مشکل مواجه کرده است این مشکل را چندین و چند بار پیگیری کرده ایم از سمت نماینده مجلس از دوره ششم آقای حاجیانی ، دوره هفتم آقای صالحی دوره هشتم آقای جلالیان ، دوره نهم آقای احمدی دوره دهم خانم الماسی و هم اکنون مجدد دوره یازدهم آقای دکتر موسی احمدی اما تا کنون متاسفانه به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات جهت توسعه اسکله هیچ اقدامی صورت نگرفته است اسکله نیازمند به توسعه و لایروبی می باشد،لایروبی به تنهایی مشکل را رفع نمی کند زیرا اسکله فرسوده می باشد، اکثر لنج داران بندر شیرینو به دلیل نداشتن اسکله مناسب جهت ورود لنج، لنج های خود را در اسکله های بندر نخل تقی ، عسلویه و یا کنگان رها می کنند که متاسفانه هیچ وقت احساس امنیت ندارند.
هزینه برداشت طرح و مطالعات توسط صیادان با هزینه شخصی پرداخت شده است.
بازدید های زیادی توسط مسئولین انجام شده، کارشناسان شیلات استان اظهار دارند اسکله فرسوده می باشد و بودجه برای طرح توسعه اسکله تصویب شود.
بنابراین با توجه ظرفیت های توسعه دریا محور که در بخش سیراف وجود دارد و سرمایهگذاری اهالی در این حوزه، انتظار می رود با توسعه اسکله بندر شیرینو، مسائل و مشکلات مهم صیادان با همکاری و مشارکت مسئولین محترم و تشکیل کارگروه متخصص (توسط فرمانداری، شیلات، اداره بندر و دریابانی) و ایجاد تعاونی صیادان که همواره فعال باشد، می تواند راهگشای این موضوع باشد.
گزارش صدا و سیمای استان بوشهر:
تصاویر هوایی از اسکله نشان دهنده چیست؟ به تعداد قایق ها دقت کنید که از سال های پیش صیاد با نا امید شدن در خصوص وضعیت بهبود اسکله تغییر شغل داده اند!
زنگ هشدار
صیادی شغل آبا و اجدادی این مردم می باشد و کاری است که درش تخصص دارن و کسی که متخصص کاری باشه براش سخته که بره زیر نظر کسی دیگه یا شرکت آخه خودش ناخدا و مدیر قایقش بوده .
الان صیادی تو بندر شیرینو شغل ۲۰۰ الی ۲۵۰ نفر مستقیم و تعداد زیادی غیر مستقیم است و تامین کننده کلی خانواده که با وجود مشکلاتی از قبیل سوخت گران قیمت ، عدم صدور مجوز ها از سوی سازمان متولی ، نیار اسکله به تخلیه ماسه کف آن که در جزر و مد باعث تعطیلی و خسارت های زیاد شده گاهی حتی در مد آب ، رفت و آمد کشتی های نفتی و گازی یدکش ها قایق های تند رو لوله های انتقال گاز و SPN ها .
انگار قبل از این همه اومده بودن تا گیری تو کار صیاد بندازن خدا کنه یکی پیدا بشه حداقل ها رو حل کنه 😔🤲